Na czym polega modelowanie 3D?

Połączenie tradycji i technologii

W erze cyfrowej modelowanie 3D ugruntowało swoją pozycję jako kluczowa umiejętność w wielu dziedzinach. Jest wykorzystywane w wielu branżach, od gier wideo po produkcję filmów, a także w projektowaniu produktów i inżynierii. Mimo tego, że techniki te wykorzystują nowoczesne oprogramowanie i sprzęt, podstawy modelowania 3D mają głębokie korzenie w tradycyjnym rzeźbieniu. W tym artykule przyjrzymy się, jak tradycyjne metody rzeźbienia wpłynęły na współczesne modelowanie 3D. Oprócz tego omówimy także kluczowe zasady i praktyki modelowania 3D, koncentrując się na modelach high i low poly oraz ich zastosowaniu.

Rzeźbienie a modelowanie 3D

Podstawowe techniki i procesy myślowe stojące za tradycyjnym rzeźbieniem i modelowaniem 3D są zadziwiająco podobne. Obydwie formy wymagają od artysty zrozumienia kształtów, proporcji, kompozycji i tekstury. Rzeźbiarz zaczyna od surowego bloku materiału, takiego jak glina, drewno czy kamień i stopniowo usuwa materiał, aby ujawnić formę. Podobnie artysta 3D rozpoczyna z prostą formą cyfrową, jak sfera lub sześcian i manipuluje nią, dodając i odejmując geometrię, aby stworzyć skomplikowaną strukturę.

W obu przypadkach artysta musi posiadać dogłębną wiedzę na temat anatomii, perspektywy i światła, aby stworzyć realistyczne i przekonujące dzieła. Również proces iteracji i modyfikacji jest wspólny zarówno dla tradycyjnego rzeźbienia, jak i modelowania 3D, gdzie dzieło jest stopniowo dopracowywane do pożądanego wyniku.

Źródła: Wikipedia.org, Free3d.com

Zasady modelowania 3D: High Poly i Low Poly

W modelowaniu 3D terminy „high poly” i „low poly” odnoszą się do liczby wielokątów (poligonów) użytych do stworzenia modelu. Wybór między high poly a low poly zależy od przeznaczenia modelu oraz od ograniczeń sprzętowych i oprogramowania.

Modele High Poly
Są to modele o dużej liczbie poligonów, co pozwala na szczegółowe i realistyczne przedstawienie obiektów. Stosuje się je głównie w produkcji filmów, animacji, symulacjach wizualnych oraz w projektowaniu produktów. W skrócie tam, gdzie szczegółowość i precyzja są kluczowe. Modele high poly są także często używane do tworzenia assetów bazowych w produkcji gier, które później są optymalizowane do wersji low poly.

Modele Low Poly
Charakteryzują się znacznie mniejszą liczbą poligonów. Są preferowane w aplikacjach i grach działających w czasie rzeczywistym, takich jak gry na konsole i urządzenia mobilne. W skrócie tam, gdzie wydajność i szybkość ładowania są ważniejsze niż ekstremalny realizm. Projektowanie efektywnych modeli low poly wymaga umiejętności i kreatywności, aby osiągnąć optymalny balans między wydajnością a jakością wizualną.

Zasady prawidłowego modelowania 3D

Dobre modelowanie 3D niezależnie od tego, czy jest to praca high czy low poly, opiera się na kilku kluczowych zasadach:

  • Optymalizacja i zarządzanie geometrią – efektywne wykorzystanie poligonów, aby zminimalizować obciążenie systemu, jednocześnie zachowując pożądaną jakość wizualną.
  • Topologia – stworzenie siatki, która dobrze deformuje się podczas animacji jest kluczowe dla modeli organicznych, takich jak postacie.
  • UV Mapping – prawidłowe rozmieszczenie UV jest niezbędne do efektywnego teksturowania i mapowania materiałów.
  • Skalowanie i proporcje – precyzyjne odwzorowanie rzeczywistych wymiarów i proporcji zapewnia realistyczność modeli.
  • Detalowanie i teksturowanie – użycie map normalnych i innych technik teksturujących może znacznie zwiększyć poziom detali modeli low poly, symulując złożoność geometryczną bez znaczącego wpływu na wydajność.

Zastosowania modeli High i Low Poly

Modele High Poly
Stosowane są głównie w produkcji wizualizacji, filmów, animacji wysokiej jakości oraz w projektowaniu produktów. Są również używane do tworzenia bardzo szczegółowych modeli referencyjnych, które później są upraszczane do wersji low poly.

Modele Low Poly
Dominują w przemyśle gier, szczególnie tam, gdzie wymagana jest optymalizacja pod kątem wydajności. Są również używane w rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), gdzie szybkie ładowanie i płynność działania są kluczowe.

Podsumowanie

Odpowiadając na tytułowe pytanie modelowanie 3D to połacznie tradycjnego rzeźbienia z nowoczesną technologią, oferując artystom i projektantom niezliczone możliwości twórcze. Zrozumienie i stosowanie odpowiednich technik i zasad modelowania, zarówno w przypadku modeli high, jak i low poly, jest kluczowe dla tworzenia efektywnych, realistycznych i przyciągających wzrok cyfrowych dzieł sztuki.

W tym artykule przybliżyliśmy podobieństwa i podstawy związane z 3D, które z pewnością rozwiniemy w przyszłości. Jednak jeżeli potrzebujesz perfekcyjnych modeli 3D np. swoich produktów już teraz odezwij się i porozmawiajmy!

Author avatar
Orizon Group
Uwielbiamy jeść ciasteczka, więc na naszej stronie stosujemy pliki cookies.