Wprowadzenie
W dzisiejszych czasach technologia 3D staje się nieodłączną częścią naszego życia. Jednak jej zastosowanie na żywo podczas dużych wydarzeń scenicznych nadal pozostaje w sferze innowacji. Najnowszy projekt naszej marki Orizon Hero, jest na ten moment jedynym tak technologicznie zaawansowanym przedsięwzięciem na żywo w Polsce, a prawdopodobnie także w Europie. Ptak Mateusz z Akademii Pana Kleksa stał się pierwszą postacią 3D, którą w czasie rzeczywistym grali dwaj aktorzy. Dostarczając jednocześnie nie tylko głosu i mimiki, ale i ruchu całego ciała. Zobacz poniżej czym jest rewolucja na scenie: postać 3D live.
Dwaj aktorzy i jedna postać 3D
Wykorzystanie postaci 3D na scenie otwiera nowe możliwości dla aktorów, reżyserów, scenografów i event managerów. W przypadku Ptaka Mateusza, wyzwanie było podwójne. Sebastian Stankiewicz odpowiadający za mimikę i głos postaci oraz Michał Łysiak, który był odpowiedzialny za ruch ciała, musieli pracować w perfekcyjnej synchronizacji. Dzięki zaawansowanej technologii, każdy gest, każdy ruch skrzydła i każde mrugnięcie oka było dokładnie odwzorowane na scenie. Niewątpliwie stanowiło to technologiczne i artystyczne wyzwanie.
Zaawansowana technologia za kulisami
Zarządzanie postacią 3D w czasie rzeczywistym wymagało stworzenia specjalistycznego oprogramowania oraz dedykowanego systemu zarządzania. Musiał on pozwalać na przesyłanie danych między aktorami a wizualizacją postaci na ekranie bez opóźnienia. Dodatkowo animacja interaktywnych elementów, takich jak jak magicznie znikająca czapka czy dynamiczne poruszające się pióra ptaka (poruszające się zgodnie z ruchem palców aktora) pokazują głębię technologicznego zaangażowania w projekcie.
W tym projekcie wykorzystaliśmy:
- Silniki renderujące w czasie rzeczywistym
- Wirtualne kamery
- Skanowanie 3D i fotogrametria
- Przechwytywanie ruchu ciała, dłoni i mimiki
- Interaktywne oświetlenie
Przyszłość eventów na żywo
Nasz projekt dla Akademii Pana Kleksa (Muzyczna Szkoła Wyobraźni) pokazał nowe możliwości sceniczne w Polsce, ale również ustanowił podwaliny pod przyszłe wydarzenia, w których postacie 3D będą mogły współdziałać z prawdziwymi aktorami i publicznością. Na świecie także pojawiały się wydarzenia wykorzystujące postacie 3D jak np. ten koncert live. Wizja dalszego rozwoju tego rodzaju technologii obejmuje również integrację z mediami społecznościowymi i platformami streamingowymi, co może rewolucjonizować zarówno branżę rozrywkową, jak i sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcję z treściami cyfrowymi. Mamy już nawet przygotowany system na takie realizacje, także czekamy na odważne firmy, które chcą zrobić coś zaskakującego! Jeżeli myślisz o takim innowacyjnym projekcie… porozmawiajmy!
Na koniec dziękujemy Michałowi Fałatowi za pomysł, odwagę i zaufanie, które pozwoliły nam razem kolejny raz przekroczyć granice naszej rzeczywistości!