Wstęp
Dzisiaj chcielibyśmy przyjrzeć się jednej z najciekawszych praktyk w tworzeniu aplikacji mobilnych. Grywalizacja zdaje się rewolucjonizować sposób, w jaki korzystamy z mobilnych platform. Rewolucja dotyczy również tego jak firmy angażują swoich klientów. Mowa tu o wykorzystaniu grywalizacji jako integralnej części projektowania i tworzenia aplikacji.
W dzisiejszym świecie pełnym aplikacji mobilnych, innowacje odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu uwagi użytkowników i zapewnianiu im wyjątkowych doświadczeń. Firmy coraz częściej wykorzystują analizę danych do personalizowania treści i rekomendacji, a także sztuczną inteligencję (AI) do oferowania zaawansowanych funkcji, takich jak np. inteligentny asystent czy rozpoznawanie obrazów.
W poniższym artykule skupimy się jednak głównie na grywalizacji w aplikacjach mobilnych.
Czym jest grywalizacja?
Grywalizacja to strategia wykorzystująca elementy znane z gier do motywowania użytkowników oraz angażowania ich w interakcję z aplikacją. To podejście pozwala na stworzenie bardziej atrakcyjnych i interaktywnych doświadczeń dla użytkowników. W efekcie może się to przyczynić do wzrostu zaangażowania i lojalności wobec marki.
Przykłady grywalizacji
W aplikacjach mobilnych grywalizacja może być realizowana poprzez różnorodne funkcjonalności, które motywują użytkowników do interakcji z aplikacją i angażują ich poprzez elementy znane z gier. Najczęściej możemy spotkać się z:
- Systemem punktacji w którym aplikacje przyznają użytkownikom punkty za różne aktywności, takie jak codzienne logowanie, wykonanie określonych zadań czy osiąganie postępów.
- Systemem poziomów i osiągnięć w którym użytkownicy mogą zdobywać doświadczenie i awanse na kolejne poziomy poprzez wykonywanie określonych zadań lub osiąganie określonych celów. Dodatkowo aplikacje często nagradzają użytkowników za osiąganie sprecyzowanych osiągnięć lub przełamywanie wyzwań.
- Tablice wyników, gdzie aplikacje wyświetlają listę liderów, na której użytkownicy mogą porównywać swoje osiągnięcia z innymi, co może motywować ich do rywalizacji i dążenia do osiągnięcia lepszych wyników. Tablice wyników często łączy się z systemem społecznościowym, w którym użytkownik ma możliwość zapraszać swoich znajomych. Wtedy rankingi są prowadzone w ramach danej społeczności.
Wokół tych trzech głównych systemów często wykorzystuje się również bardziej sprecyzowane funkcjonalności takie jak:
- Codzienne cele
- Pojedynki między graczami
- Eventy
- I wiele innych elementów, które sprawiają, że użytkownik może z fascynacją korzystać z aplikacji.
W kontekście przykładów grywalizacji zachęcamy do zapoznania się z naszym projektem aplikacji turystycznej: Kraina Wilka. Wykorzystuje ona nie tylko elementy grywalizacji, ale także rozszerzoną rzeczywistość (AR).
Gdzie możemy spotkać się z grywalizacją?
Wiele dużych firm korzysta z różnych form grywalizacji w swoich aplikacjach.
Najbardziej popularnymi są:
- Zombies, Run! – aplikacja fitness, która wykorzystuje grywalizację poprzez symulowanie pościgów z zombie podczas biegania. Gracze muszą biec w rzeczywistym świecie, aby uciec przed atakującymi ich zombie i wykonywać różne misje. Sprawia to, że trening staje się bardziej atrakcyjny i angażujący.
- Snapchat – popularna aplikacja do komunikacji, w której użytkownicy otrzymują „trofea” za różne osiągnięcia. Przykładowo za wysyłanie dużej liczby snapów w ciągu dnia, czy utworzenie własnego geofiltru. To sprawia, że korzystanie z aplikacji staje się bardziej angażujące i zachęca do eksplorowania różnych funkcji.
- Habitica – aplikacja, która wykorzystuje grywalizację do motywowania użytkowników w celu wykonywania codziennych zadań i rozwijania pozytywnych nawyków. Gracze tworzą swoją postać i zdobywają punkty za wykonywanie zadań, które mogą wymieniać na nagrody wirtualne lub rozwijanie swojej postaci.
Badania naukowe
Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda, o tytule „The Effectiveness of Gamification on Engagement and Brand Recall” było skupione na ocenie wpływu grywalizacji na zaangażowanie użytkowników oraz zapamiętywanie marki. W badaniu uczestniczyło ponad 500 osób, które zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa miała za zadanie korzystać z aplikacji mobilnych wykorzystujących elementy grywalizacji, takie jak systemy punktacji, osiągnięć i leaderboards. Druga grupa korzystała z aplikacji bez tych elementów.
Wyniki badania wykazały, że użytkownicy korzystający z aplikacji z grywalizacją mieli znacznie wyższy poziom zaangażowania niż ci, którzy korzystali z tradycyjnych aplikacji. Ponadto grupa korzystająca z aplikacji z grywalizacją znacznie lepiej pamiętała marki prezentowane w aplikacji w porównaniu do grupy kontrolnej. Wyniki te pokazują, że grywalizacja może być skuteczną strategią motywacyjną. Strategią, która nie tylko zwiększa zaangażowanie użytkowników, ale także przyczynia się do zwiększenia świadomości marki.