Grywalizacja

Wstęp

Dzisiaj chcielibyśmy przyjrzeć się jednej z najciekawszych praktyk w tworzeniu aplikacji mobilnych. Grywalizacja zdaje się rewolucjonizować sposób, w jaki korzystamy z mobilnych platform. Rewolucja dotyczy również tego jak firmy angażują swoich klientów. Mowa tu o wykorzystaniu grywalizacji jako integralnej części projektowania i tworzenia aplikacji.

W dzisiejszym świecie pełnym aplikacji mobilnych, innowacje odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu uwagi użytkowników i zapewnianiu im wyjątkowych doświadczeń. Firmy coraz częściej wykorzystują analizę danych do personalizowania treści i rekomendacji, a także sztuczną inteligencję (AI) do oferowania zaawansowanych funkcji, takich jak np. inteligentny asystent czy rozpoznawanie obrazów.

W poniższym artykule skupimy się jednak głównie na grywalizacji w aplikacjach mobilnych.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja to strategia wykorzystująca elementy znane z gier do motywowania użytkowników oraz angażowania ich w interakcję z aplikacją. To podejście pozwala na stworzenie bardziej atrakcyjnych i interaktywnych doświadczeń dla użytkowników. W efekcie może się to przyczynić do wzrostu zaangażowania i lojalności wobec marki.

Przykłady grywalizacji

W aplikacjach mobilnych grywalizacja może być realizowana poprzez różnorodne funkcjonalności, które motywują użytkowników do interakcji z aplikacją i angażują ich poprzez elementy znane z gier. Najczęściej możemy spotkać się z:

  • Systemem punktacji w którym aplikacje przyznają użytkownikom punkty za różne aktywności, takie jak codzienne logowanie, wykonanie określonych zadań czy osiąganie postępów.
  • Systemem poziomów i osiągnięć w którym użytkownicy mogą zdobywać doświadczenie i awanse na kolejne poziomy poprzez wykonywanie określonych zadań lub osiąganie określonych celów. Dodatkowo aplikacje często nagradzają użytkowników za osiąganie sprecyzowanych osiągnięć lub przełamywanie wyzwań.
  • Tablice wyników, gdzie aplikacje wyświetlają listę liderów, na której użytkownicy mogą porównywać swoje osiągnięcia z innymi, co może motywować ich do rywalizacji i dążenia do osiągnięcia lepszych wyników. Tablice wyników często łączy się z systemem społecznościowym, w którym użytkownik ma możliwość zapraszać swoich znajomych. Wtedy rankingi są prowadzone w ramach danej społeczności.

Wokół tych trzech głównych systemów często wykorzystuje się również bardziej sprecyzowane funkcjonalności takie jak:

  • Codzienne cele
  • Pojedynki między graczami
  • Eventy
  • I wiele innych elementów, które sprawiają, że użytkownik może z fascynacją korzystać z aplikacji.

W kontekście przykładów grywalizacji zachęcamy do zapoznania się z naszym projektem aplikacji turystycznej: Kraina Wilka. Wykorzystuje ona nie tylko elementy grywalizacji, ale także rozszerzoną rzeczywistość (AR).

Gdzie możemy spotkać się z grywalizacją?

Wiele dużych firm korzysta z różnych form grywalizacji w swoich aplikacjach.
Najbardziej popularnymi są:

  • Zombies, Run! – aplikacja fitness, która wykorzystuje grywalizację poprzez symulowanie pościgów z zombie podczas biegania. Gracze muszą biec w rzeczywistym świecie, aby uciec przed atakującymi ich zombie i wykonywać różne misje. Sprawia to, że trening staje się bardziej atrakcyjny i angażujący.
  • Snapchat – popularna aplikacja do komunikacji, w której użytkownicy otrzymują „trofea” za różne osiągnięcia. Przykładowo za wysyłanie dużej liczby snapów w ciągu dnia, czy utworzenie własnego geofiltru. To sprawia, że korzystanie z aplikacji staje się bardziej angażujące i zachęca do eksplorowania różnych funkcji.
  • Habitica – aplikacja, która wykorzystuje grywalizację do motywowania użytkowników w celu wykonywania codziennych zadań i rozwijania pozytywnych nawyków. Gracze tworzą swoją postać i zdobywają punkty za wykonywanie zadań, które mogą wymieniać na nagrody wirtualne lub rozwijanie swojej postaci.

Badania naukowe

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda, o tytule „The Effectiveness of Gamification on Engagement and Brand Recall” było skupione na ocenie wpływu grywalizacji na zaangażowanie użytkowników oraz zapamiętywanie marki. W badaniu uczestniczyło ponad 500 osób, które zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa miała za zadanie korzystać z aplikacji mobilnych wykorzystujących elementy grywalizacji, takie jak systemy punktacji, osiągnięć i leaderboards. Druga grupa korzystała z aplikacji bez tych elementów.

Wyniki badania wykazały, że użytkownicy korzystający z aplikacji z grywalizacją mieli znacznie wyższy poziom zaangażowania niż ci, którzy korzystali z tradycyjnych aplikacji. Ponadto grupa korzystająca z aplikacji z grywalizacją znacznie lepiej pamiętała marki prezentowane w aplikacji w porównaniu do grupy kontrolnej. Wyniki te pokazują, że grywalizacja może być skuteczną strategią motywacyjną. Strategią, która nie tylko zwiększa zaangażowanie użytkowników, ale także przyczynia się do zwiększenia świadomości marki.

Author avatar
Orizon Group
Uwielbiamy jeść ciasteczka, więc na naszej stronie stosujemy pliki cookies.